torsdag 7 januari 2010

Lite av varje

Ibland går tiden för fort. Tänkte skriva dagen efter förra inlägget men sedan kom annat emellan. Och nästa dag var det jobb och så hann jag inte med det. Sedan har det varit lite annat också, men nu får jag ta mig tid att skriva lite igen. Man behöver ju inte skriva varje dag, vilket jag inte tänkt heller. Men det ska ju inte heller gå för lång tid mellan gångerna. Man får försöka göra det till en liten vana, men det ska ju heller inte gå slentrian i skrivandet att man skriver bara för skrivandets skull. Nåväl, tillräckligt med filosoferande nu.

Igår kväll var det trevligt för vi hade gäster. Vi åt gott och pratade. Ett par som vi känt en liten tid. Ja, min fru har känt henne i ett par års tid men det är först på sistone vi träffats alla fyra. Deras barn var också med. Deras barn är något yngre än våra. Och så hade dom med sig sin lilla hund. Men vad det är för ras vet jag inte. Vi skulle ta några kort, men som vanligt nästan glömmer vi bort detta med kort. Vi blev väl för upptagna med att bara prata *ler*. Får komma ihåg att ta nästa gång istället.

Här har det kommit lite mer snö. Har inte skottat idag, men ska ta och göra det innan det blir mörkt. Dom ringde och frågade om jag kunde jobba idag. Så ska göra det mellan 18-22. Vi har ett system som kallas för "flyt" och innebär att man går in extra när någon är sjuk eller har en kort semester. Jag jobbar 75% sedan har jag 5% flyt vilket innebär att min totala tjänst är på 80%. Så det innebär inte mycket mer betalt utan bara ett sätt att öka sin tjänst. Kan vara bra för dom som har låg tjänst t.ex. 50% och sedan kan dom flyta 20%, alltså totalt 70%. Men man får då vara beredd att gå in ofta och jobba.
En nackdel med jobbet är att vi jobbar helger. Varannan helg dessutom. Nu vill jag vara ledig en helg och då får jag försöka byta eller är man ute i god tid kan man lägga in om semester, men det är inte alls säkert man får det om ingen på flyt tar det. Så jag får hoppas jag kan byta med någon.

Nu har jag blivit ett fan av positiva linjen på facebook. Gå med du också! För det behövs. Finns så mycket negativitet. Inte bara i världen utan runtomkring en. Det är ju också själv så lätt att gå med negativa tankar och tro att man inte duger eller vågar eller vad det nu är.

Ha nu en bra dag!
Kram

1 kommentar:

  1. Tjingeling!!
    Jo nog finns det att skotta alltid...bilarna står här nästan insnöade..
    Det är inte roligt det där med varannan helg...det är så mycket man får försaka..allrahelst familjen, jag jobbade så förut, hade 93% som personlig assistrent tidigare och det var varannan helg, tyckte jag aldrig var ledig...det var inte så lätt att byta eller få vikarier heller alltid.
    Nu efter omplacering pga att brukaren avled, hoppade jag på att jobba natt här på orten, endast 67% men eftersom jag slipper pendla och nattOb förlorade inget lönemässigt....bara att jag blev så mycket mera ledig..visste inte var jag skulle göra med all den här lediga tiden till att börja med...barnen är ju så stora nu...
    men sedan hittade jag till datorn och det är tidsfördriv måste jag säga...
    Har ju min vovve med som gärna tar mig ut på långa härliga prommisar, gärna till skogs.
    Det gäller att pussla med den lediga tiden när man jobbar som du...där jag jobbar...jobbar man jättemycket åt varandra och ställer upp om någon vill vara ledig, det är inte ofta vikarier behövs...men de finns..och de är guld värda.
    Lät kul med positiva linjen, kikade inom där...tack för tipset.
    Hoppas det nu löser sig för dig så att du kan vara ledig den aktuella helgen.
    Oj oj oj vad lång kommentar....
    Ha det så gott!
    Kram

    SvaraRadera